1 października w Polsce wchodzi system kaucyjny. Początkowo zapowiadano, że mechanizm promujący recykling wejdzie na początku roku, jednak ostatecznie nie udało się go wprowadzić.
Systemem kaucyjnym objęte zostaną opakowania na napoje jednokrotnego użytku: butelki PET o pojemności do 3 litrów i puszki metalowe o pojemności do 1 litra oraz butelki szklane wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 litra.
Wysokość kaucji określona została w rozporządzeniu Ministerstwa Klimatu i Środowiska. I tak: 50 groszy zapłacimy za butelki PET i puszki, 1 zł na butelki szklane. Dodatkowa opłata zostanie doliczona do ceny napojów dopiero przy kasie i to we wszystkich sklepach niezależnie od ich powierzchni. Musimy wiedzieć, że opakowania objęte systemem będą odpowiednio oznakowane.
Co ważne i co warto mieć na uwadze, aby odzyskać kaucję, takie opakowanie można będzie zwracać w dowolnym punkcie zbiórki.
Takie obowiązek zostanie nałożony na sklepy powyżej 200 mkw., natomiast mniejsze mogą dobrowolnie przystępować do systemu. WAŻNE opakowań nie należy zgniatać przed oddaniem do punktu zbiórki - informuje resort Klimatu i Środowiska.
Obecnie cześć sklepów od kilku miesięcy testuje w niektórych swoich placówkach wskazany system. Mowa m.in. o Biedronce czy też dyskoncie Aldi. Natomiast Lidl we wszystkich sklepach, również w Tarnowie Podgórnym i w Baranowie, zamontował butelkomaty.
Aby przetestować system kaucyjny, udostępniliśmy naszym klientom butelkomaty, do których mogą zwrócić plastikową butelkę
- informuje nas Aleksandra Robaszkiewicz, dyrektorka ds. Corporate Affairs and CSR. - Już teraz możemy podkreślić, że wraz z nadejściem października sieć Lidl Polska będzie gotowa na wprowadzenie systemu kaucyjnego - dodaje.
Czytaj również: Remont ulicy w Przeźmierowie. Zarząd Dróg informuje, co zostanie wykonane i do kiedy potrwają prace
Do automatów przyjmowane są wszystkie butelki plastikowe po napojach do pojemności 3 l oraz puszki metalowe do 1 l – również od innych producentów i sieci handlowych.
Aleksandra Robaszkiewicz przyznaje, że spotykają się z pozytywnymi reakcjami naszych klientów. - Z pewnością zauważana jest konieczność wyraźnej kampanii edukacyjnej, która wyjaśniałaby cel i zasady systemu kaucyjnego, ponieważ otrzymujemy wiele zapytań o znaczenie zbiórki, dlaczego opakowania nie mogą być zgniecione, czy co się dzieje dalej z zebranymi opakowaniami - zaznacza dyrektorka ds. Corporate Affairs and CSR.
Do końca sierpnia sieć zwraca 10 groszy za każdą oddaną butelkę.
Komentarze (0)